
מדיניות אכיפה- מיצוי הליכי גבייה
בירור צרכן על חיוב צריכת מים
צרכן רשאי לבקש מהתאגיד שיבצע בירור על חיוב צריכת המים בתקופת חיוב כלשהי, לא יאוחר מ-30 יום מהמועד האחרון שנקבע לתשלום החשבון התקופתי. כמן כן, על פי סעיף 108 לכללי תאגידי מים וביוב (אמות מידה לשירות)תשע"א-2011, רשאי כל צרכן בתנאי שפנה תחילה לתאגיד מי תקווה, להפנות את פנייתו ופניות הציבור של רשות המים במייל: pniyot@water.gov.il
הטיפול בבירור על חשבון המים נעשה על פי ההנחיות הקבועות בכללי תאגידי מים וביוב: בהתאם לסעיף 34, צרכן שהגיש בקשה לעריכת בירור, רשאי לשלם תשלום חלקי בגין הצריכה עליה ביקש לערוך את הבירור, תשלום זה יחושב על פי הערכת הצריכה לתקופה זו.
בירור חשבון המים אינו יכול לשמש עילה לאי פירעון חשבון המים במועד שנקבע
אי תשלום חוב במועדו
אחת לחודשיים, שולח תאגיד מי תקווה לצרכן, חשבון תקופתי עבור אספקת מים ושירותי ביוב. בחשבון זה מצוין המועד האחרון לתשלום. צרכן שלא משלם את חשבון המים, שולחת אליו החברה התראות (דרישות) לפי פקודת המיסים (גבייה) ותקנות המיסים (גבייה) תשל”ד 1974. אם גם לאחר משלוח ההתראות (דרישות) לא משלם הצרכן את החוב, נוקט התאגיד צעדי אכיפה בהתאם לפקודת המיסים (גבייה) (עיקול צד ג’, הוצאה לפועל) לרבות תביעות משפטיות ככל הנדרש.
הודעה על קיום חוב
לכל יתרת חוב החל מ5 ₪ ומעלה נשלח שובר לתשלום המצורף לחשבון התקופתי. בהתאם לחוק הגנת הצרכן ישלח התאגיד מכתב דרישה לתשלום מיידי של החוב.
לקחות פעילים בעלי חוב-
התאגיד מפיק 6 פעמים בשנה (בכל תקופת חיוב) הודעה על קיום החוב יחד עם החשבון התקופתי.
לקוחות בעלי חוב שאינם פעילים –
התאגיד מפיק פעמיים בשנה הודעה על קיוםמהם ההליכים לגביית חוב?
כשהחשבון התקופתי לא משולם במועדו, פועלת החברה בהתאם לפקודת המיסים (גבייה) לפי הנהלים הבאים:
הפקת דרישה ראשונה
הפקת דרישה שנייה
אכיפה מנהלית
במידה ויתרת החוב לא שולם, אחרי 5 ימים ממסירת ההודעה השנייה ובתיעוד אופן המסירה במערכת הממוחשבת, ימשיך התאגיד בהליכי אכיפה בהתאם לפקודת המיסים (גבייה).
הליכים אלו מתייחסים לחובות של החל מ- 500 ₪. הליכי אכיפה מנהלית כוללים עיקולי כספים בחשבון בנק, משכורת, עיקול ברישום, עיקול מטלטלין, עיקול צד ג' בחברות אשראי ובמוסדות ביטוח של החייב.
הסכום 500 ₪ לאכיפה מנהלית, נקבעו על ידי הנהלת התאגיד.
אכיפה משפטית
התאגיד רשאי להגיש תביעות משפטיות באמצעות עורך דין נגד חייבים כאשר מוצו הליכי האכיפה שצוינו לעיל. העברה לטיפול משפטי תתבצע כאשר לא ניתן לאתר את החייב ובמקרה של אלימות מצד החייב (מילולי, פיזית, חסימת הגישה לנכס).
ניתוקי מים
התאגיד מבצע ניתוקי מים על פי נוהל ניתוקי מים לחברות ו/או עסקים ובלבד שמיצה את הליכי האכיפה המנהלית מול החייב. התאגיד אינו מנתק מים בבתי מגורים.
הריבית שגובה התאגיד
שיעורי הריבית הינם בהתאם לקבוע בכללי תאגידי מים וביוב (אמות מידה לשירות), תשע”א-2011.
פירוט הוצאות האכיפה (כולל מע”מ) שבהן מחייב התאגיד את החייב
משלוח דרישה ראשונה – 18 ₪
משלוח דרישה שניה – 26 ₪
עיקולי בנק/חברת אשראי/חברת ביטוח – 9 ₪ (לכל שורת חיוב).
עיקול רכב ברישום – 190 ₪
סכומים אלו נקבעו מכוח פקודת המיסים (גבייה) בתקנות “הוצאות מרביות” ונכונים למרץ 2024
מדיניות פריסת תשלומים
התאגיד מאפשר לחייבים לפרוס את תשלום החוב עד 12 תשלומים בקרדיט (בהתאם לכללי אמות המידה לשרות- הסדר תשלומים) בריבית הסדר, באחת מן הדרכים הבאות:
אמצעי תשלום | פרונטאלי | טלפון | מקוון | דואר |
מזומן | + | |||
אשראי | + | + | + | + |
המחאה | + | + | ||
הוראת קבע* | + | + | + |
ניתן לפרוס לתקופה ארוכה יותר את יתרות החוב בנסיבות חריגות, בהתחשב בהיקף החוב, אופן היווצרותו ומצבו הכלכלי של החייב. כל תשלום לפי הסדר תשלומים, ישולם בתוספת ריבית החשב הכללי הידועה במועד הסדר התשלומים. תשלום על פי הסדר תשלומים שלא שולם תוך 15 ימים ממועד שנקבע לתשלומו, ישולם בתוספת ריבית פיגורים החשב הכללי.
אי עמידה בהסדר תשלומים
אי עמידה ב- 2 תשלומים מהסדר החוב – תעמיד את יתרת החוב לתשלום מיידי ותגרור אחריה המשך הליכי אכיפה. התאגיד ישלח לחייב מכתב "אי עמידה בהסדר תשלומים".
עצירת פעילות אכיפה בחגים ובמועדים
התאגיד אינו מבצע פעולות אכיפה מנהלית בחגים ובמועדים, 3 ימי עסקים קודם החג ועד לצאת החג כמפורט להלן:
ראש השנה – 3 ימי עסקים לפני חג ראש השנה ועד לצאת חג הסוכות
חג חנוכה – 3 ימי עסקים לפני החג
חג פורים – 3 ימי עסקים לפני החג
חג פסח – 3 ימי עסקים לפני החג
חג שבועות – 3 ימי עסקים לפני החג